Milloin kannattaa näppäillä fyssarin puhelinnumero ja painaa luurin kuvaa?

04.09.2020

Kolottaa selästä, polvesta tai olkapäästä eikä niskakaan ihan kunnossa ole. Mitäs tekis? Ei toivuttujen tuntemusten alettua moni kokeilee ensin omia hyväksi havaittuja konsteja tai kaverin kaverilta kuultua menetelmää. Usein ongelman hoidoksi valitaan venyttely, apteekista ostettu reseptivapaa tabletti tai kipugeeli. Liikunnan tai kipeyttävän asian tekemisen vähentäminen ovat myös suosittuja valintoja. Edellä mainittujen keinoja voi jatkaa viikon pari. Jos tilanne ei muutu tai jopa pahenee: Soita.

Fyssarin oven kynnys on matala. Voi siis tulla aiemminkin. Voi tulla jopa ennakkoon. Ihan huvikseen ei tule kukaan eikä kukaan tule turhan takia. Jos sinulla on sama paikka toistuvasti kipeä, olisi hyvä miettiä, miksi se kohta aina kipeytyy. Jokuhan siihen vaikuttaa. Mitä pikimmin vaivan alettua hakeutuu hoitoon, sitä nopeammin sen voi saada kuntoon. Kiinalaisen lääketieteen puolella on ajatus, että tervehtyminen vie yhtä paljon aikaa kuin sairaana olo.

Lihasepätasapainoa ja nivelperäisiä ongelmia voi korjata nopeastikin, mutta jos ne pääsevät vaivaamaan pitkään, vaikka kuukausia, ne alkavat vaikuttamaan ihmisen kaikkeen liikkumiseen. Silloin tulee myös muita motorisen kontrollin häiriöitä ja vie enemmän aikaa päästä ongelmista eroon.

Fysioterapeutin työnkuvaan kuuluu ohjaus, neuvonta ja ennaltaehkäisy, vaivojen kuntoutus sekä hoito. Monet harjoittelevat kuntosalilla myös fysioterapeutin tekemillä ohjeilla. Oikea tekotapa ja liikkeen hallinta ovat tärkeitä.

Fysioterapiaan hakeudutaan usein erilaisten kipujen vuoksi, esimerkiksi selkäkipu, niska-hartiaseudun kivut, eri nivelten kivut, päänsärky. Ajoittaiset, mutta säännöllisesti toistuvat kivut ja ongelmat, esimerkiksi juostessa, ovat myös yleinen syy fysioterapian aloittamiseen. Entistä useammin fysioterapiaan hakeudutaan myös ennaltaehkäisevästi, esim. lihastoimintakartoituksen merkeissä. Fysioterapeutin asiantuntemuksesta hyötyvät kaikenikäiset ja -kuntoiset.

Fysioterapiaan voit tulla myös suoraan ilman lääkärissä käyntiä ja lääkärin lähetettä.

Fysioterapeutteina olemme ihmisen liikkumisen ja liikuntaelimistön/ toimintakyvyn asiantuntijoita. Meillä on myös aikaa selvittää Sinun tilanteesi tarkasti haastattelun ja fysioterapeuttisen tutkimisen avulla.

Vastaanotolle kannattaa hakeutua nopeasti vaivan ilmaannuttua, jolloin toimintakyvyn häiriöt jäävät mahdollisimman lyhytaikaisiksi. Kuitenkin myös monet pitkittyneestä, kroonisesta kivuista kärsineet ovat löytäneet apua. Fysioterapeuteilla on käytettävissään useita lääkkeettömiä kivunhoitokeinoja ja uusin tieto siitä, miten harjoittelulla päästään pysyviinkin kuntoutustuloksiin.