ONGELMIA OLKAPÄÄN KANSSA?

03.12.2023

Krooninen tai akuutti olkapääkipu aiheuttaa epämukavuuden, jonka kanssa eläminen on vaikeaa. Särky, liikerajoitus tai -kipu ovat tyypillisimmät oireet. On olemassa keinoja hoitaa särkyjä, liikerajoitusta tai -kipua ja päästä niistä näin eroon kokonaan tai ainakin lievittää niitä.

MILLOIN HAKEUTUA FYSIOTERAPEUTIN VASTAANOTOLLE?

Fysioterapiaa kannattaa harkita olkapäässä olevien epämiellyttävien tuntemusten hoitoon, olipa kysymys traumasta tai kroonisesta ongelmasta. Hoidon tavoitteena on tukea ja edistää toipumista ja auttaa sinua palaamaan takaisin normaaliin fyysiseen toimintakykyyn. Suosittelen ottamaan yhteyttä alan ammattilaiseen, mutta kotioloissakin voi kokeilla lepoa, lääkitystä ja harjoitteita varsinkin, jos vamma ei ole vakava tai kipu on lievä. Jos 2-4 viikon aikana tilanne ei muutu parempaan tai kiputilat toistuvat, kannattaa apua hakea.

MITÄ VOIT TEHDÄ KOTONA?

Aivan aluksi vältä toistoliikkeitä, jotka aiheuttavat kipua. Jos oireen syntyyn liittyy jokin trauma kuten kaatuminen tai revähdys, ota yhteyttä terveydenhuoltoon, jossa tarvittaessa kuvannetaan kipukohta diagnoosin varmistamiseksi. Käytä tarvittaessa kipugeeliä, tulehduskipulääkkeitä ja kylmähoitoa.

Nykytietämyksen mukaan kylmähoitoon suhtaudutaan varauksella akuuttien vammojen hoidossa. Kylmä-Koho ja Kompressio (KKK) ovat olleet ohjeena vuosikymmenien ajan. Tässä kylmän käytön tehosta pehmytkudosvammojen hoidossa on osoittautunut vähäiseksi. Myös kylmähoidon mahdollisesti haitalliset vaikutukset kudosten paranemiseen yhdistetyssä tulehdusreaktiossa puhuvat kylmähoidon välttämisen puolesta. Kylmä saattaa myös haitata vamma-alueen verenkierron palautumisessa, joten myös siksi kylmähoitoon on syytä suhtautua harkiten. Englanninkielissä ohjeissa kylmää kehotetaan suorastaan välttämään, suomalaisversio korostaa vahvaa harkintaa.

Ohessa linkki uutiseen, joka kertoo uusimman suosituksen EA-kursseilla opittuun KKK-sääntöön: "Aiemmin suositellun kylmähoidon on todettu hidastavan paranemista. Nyt korostetaan erityisesti vammojen ennaltaehkäisyä sekä aktiivista kuntoutusta."

Jos kipualue esim. nivel on kuumottava, punainen ja ärtyneen oloinen, kokeile kylmäpakkausta pyyhkeen sisään käärittynä lyhyellä kestolla 10 minuuttia kerrallaan useita kertoja päivässä. Se lievittää kipua ja vähentää turvotusta. Mikäli kylmä tuntuu epämiellyttävältä tai pahentaa oiretta, silloin sen käyttö on lopetettava.

Jos olkapää kipuilee silloin ja tällöin huolehdi olkapään liikeharjoittelusta. Vahvista lihaksia, venyttele niitä. Harjoittelun pitäisi kuulua olkapääkipujen ennaltaehkäisyyn kuin rusinat pullaan. Niillä ylläpidetään lihasten ja jänteiden terveyttä ja ennaltaehkäistään vammoja. Kipuvaiheessa joustavuutta ja rentoutta on hyvä hakea kevyillä toistoilla ja harjoitteilla, jotka eivät lisää oiretta. Liike lisää verenkiertoa. Verenkierron lisääntyminen poistaa turvotusta, kuona-aineita ja tulehdustekijöitä. Harjoitteet on valittava vamman mukaan: krooninen vai akuuttitila. Alussa lepo yhdistettynä hoitoihin voivat olla viisain vaihtoehto.

Niska- hartiaseudun ja olkapään ongelmissa on hyvä kiinnittää huomiota myös ryhtiin ja työskentelyasentoihin. Useimmilla työterveyshuolloilla on mahdollisuus tarjota työfysioterapeutin käyntiä työkohteessa, jos tuntuu ettet yksin pysty ratkomaan sen ongelmia.

TYYPILLISIMPIÄ OLKAPÄÄN KIPUTILOJA

Kiertäjäkalvosinoireyhtymä eli rotator cuff -syndrooma

Kiertäjäkalvosinoireyhtymällä tarkoitetaan lapaluusta olkaluuhun kiinnittyvien lihasten jännekalvorakenteiden kiputiloja. Tavallisimmat oireet ovat olkapään ja olkavarren kipu kättä liikutettaessa etenkin sivunostoon, liikerajoitus ääriasennoissa ja yösärky. Kiertäjäkalvosinoireyhtymä on yleisin syy olkapääkivuille yli 40-vuotiailla aikuisilla.

Syinä oireyhtymän kehittymiseen voivat olla ylirasitus, toistuva tai pitkään jatkuva käden käyttö hartiatason yläpuolella tai muu yksipuolinen kuormitus. Myös puutteellinen lihaskunto tai -epätasapaino sekä epäedulliset asentotottumukset voivat lisätä riskiä vaivan kehittymiseen. Kiertäjäkalvosinoireyhtymä voi saada alkunsa myös suorien olkapäävammojen, usein kaatumisten tai venähdysten, seurauksena. Selvä repeämä pyritään korjaamaan kirurgisesti mutta hyvin usein ongelmaa lähestytään konservatiivisesti eli fysioterapian keinoin.

Lihasepätasapaino lapaluun lihaksissa

Usein olkapääkipuun liittyy hartioiden ja lapaluiden liikkeen häiriintyminen. Tämä johtuu lihasten aktivaation, voiman ja joustavuuden epätasapainosta. Liikkuakseen "oikein" lihasryhmän on toimittava yhdessä synkronoidusti muiden kanssa. Yksi lihas saattaa kompensoida muita ja se tekee heikkojen lihasten työn. Tämän seurauksena syntyy rasitusta olkapään rakenteille, mikä johtaa kipuun ja toiminnan menettämiseen. Keittiön yläkaapista otettava kahvipaketti vaatii olkapään lihaksilta hyvin monimutkaista toimintaa; käden on noustava ylös hallitusti, lapaluun on pysyttävä tukevasti rintakehässä, olkanivelen pitää päästä rullaamaan nivelkuopassa ilman, että jokin lihas vetäisi sitä liiaksi väärään suuntaan aiheuttaen kivun ja jomotuksen.

Limapussin tulehdus eli bursiitti AC-nivelessä

Bursiitti aiheuttaa usein olkapääkipuja. Kyse on limapussista, joka sijaitsee ahtaassa tilassa olkaluun ja acromionin välissä. Sen tehtävänä on suojata lihaksen jännettä. Liikkuvana nivelenä olkapään rakenteet saattavat ylirasittua, jos työskentely tapahtuu olkapään tason yläpuolella kädet kohotteluina pitkiä aikoja. Toisaalta myös olkapään virheasennot kuten sen työntyminen eteenpäin ja nouseminen ylös lisäävät bursaan kohdistuvaa kompressiota. Sen seurauksena se ärtyy ja tulehtuu. Tulehdus aiheuttaa turvotusta. Turvotus taas ahtauttaa jo valmiiksi ahdasta tilaa ja jänne jää puristuksiin. Jänne ei pysty liikkumaan normaalisti, sen aineenvaihdunta häiriintyy ja jännekin tulehtuu. Seuraavat kipu, jäykkyys sekä yöllä valvottava särky olkapäässä. Tilanteeseen olisi hyvä puuttua ajoissa, sillä ylemmän lapalihaksen jänne (m. supraspinatus) voi ongelman pitkittyessä aloittaa rispaantumisen, joka puolestaan altistaa jännettä repeytymiselle.

Jäätynyt olkapää eli frozen shoulder-syndrooma

Jäätynyt olkapää tarkoittaa olkanivelen jäykistymistä, jonka aiheuttaa olkanivelen kapselin paksuuntuminen ja kiristyminen. Paksuuntuminen vie muilta kudoksilta tilaa, joka johtaa liikkumistilan puutteeseen ja näin ollen liikkuvuuden rajoittumiseen olkanivelessä. Olkapään jäätymisen syytä ei toistaiseksi tunneta. Vaiva on diabeetikoilla yleisempi kuin muilla. Oireenkuva sekä paraneminen jaetaan kolmeen eri vaiheeseen; kipu-, jäykkyys- ja paranemisvaiheeseen. Kukin vaihe vie aikaa 2-3 kuukautta. Tyypillisimpiä oireita liikerajoituksen ohella ovat leposärky ja kipu, joka vaivaa etenkin öisin. Lääkityksestä saatava apu lienee kipuvaiheessa parhain. Tulehduskipulääkkeet rauhoittavat ärsytystulehdusreaktiota. Voimakkaammilla lääkkeillä muovataan kiputuntemusta siedettäväksi. Myös kortisonipistoshoitoa käytetään.

Jäätyneen olkapään kuntoutus riippuu siitä, missä vaiheessa jäätynyt olkapää siinä hetkessä on. Kipuvaiheessa kuntoutus sisältää pääsääntöisesti kivunlievitystä, kevyttä olkapään liikkuvuusharjoitetta, lihasrentoutusharjoitteita sekä manuaalisia keinoja. Jäykkyysvaiheessa kuntoutus etenee niin, että liikkuvuusharjoitteita tehdään hieman laajemmin, jonka lisäksi otetaan mukaan kevyitä lihaksia vahvistavia harjoitteita. Tässä vaiheessa pyritään palauttamaan liikelaajuutta. Paranemisvaiheessa edetään yhä suurempiin liikelaajuuksiin sekä isompiin painoihin. Paranemisprosessissa pyritään edistämään olkanivelen lihaskontrollia, jotta saavutettu täysi liikerata on hallittua. Koko prosessi kestää yleensä 1-2 vuotta, mutta lopulta paraneminen voi olla täydellistä. Usein vaivasta kärsivät keski-ikäiset ja vanhemmat henkilöt.

Kaularanka lähtöinen hermokipu

Hermokipu voi johtua puristuneista hermoista tai jopa hermon vauriosta. Puristunut hermo kaularangassa aiheuttaa yleensä kipua vain toisessa olkapäässä. Kipu on luonteeltaan terävää tai sähköiskumaista ja niskan kierrot tai taivuttelut voivat pahentaa kipua. Puristuksiin jäänyt hermo voi myös ylläpitää olkapäässä pistelevää tunnetta. Yläraaja voi tuntua tunnottomalta tai heikolta. Joissakin tapauksissa oireet ulottuvat olkapäästä sormiin asti.

Jos olkapääkivun syynä on kaularangassa oleva hermon puristustila, pyritään lääkehoidolla rauhoittamaan tulehdustilaa sekä manuaalisilla hoidoilla rentouttamaan niskan, hartian ja yläraajan lihaksia. Akupunktiolla voidaan lievittää oiretta ja hoitaa ärtyneitä rakenteita. Niskan liikkeiden rajoittaminen ja kivuttomaan asentoon tukeminen esim. kaulurin avulla antaa ärtyneille kudoksille mahdollisuuden rauhoittua. Muut hoidot voivat sisältää anti-inflammatorisia kipulääkkeitä tai kortisoniruiskeita sairastuneen hermon alueelle. Yleensä hermopinnetilat rauhoittuvat maltillisella hoidolla ja riittävällä toipilasajalla. Harvoin ongelmaan tarvitsee puuttua kirurgisesti.

Alapuolella linkki videoon, josta löytyy yksinkertaisia ja turvallisia harjoitteita. Välineenä toimii harjanvarsi, mopinvarsi tai pölyimurin putki. Liikkeiden avulla voit testata olkapäiden puolieroja. Liikkeet voivat toimia myös ns. lämmittelyliikkeinä vaativampaa harjoittelua ennen.

Olkapääsi on kehosi liikkuvin nivel. Kipeänä sen arvon vasta tunnistaa.