OMT-fysioterapia

Tutkimisessa huomioidaan asiakkaan asentoa, arvioidaan liikkuvuutta, testataan neurologisten oireiden esiintymistä, pyritään löytämään ongelman aiheuttaja provokaatiotestein sekä huomioidaan kehon toimivuutta ja hallintaa. Tutkimisen jälkeen valitaan sopivat terapiamuodot. Lähtökohtana on asiakkaan oman aktiviteetin tukeminen ja ohjaus virheellisten kuormitustekijöiden välttämiseksi.

• kivun lievitys (teippaus, akupunktio, asentohoidot)
  • traktiohoito (manuaalinen ja kippipenkki)
  • liikkuvuuden lisääminen (hieronta, lihasten aktiivinen rentouttaminen ja passiivinen venyttäminen, nivelkäsittelyt)

Mitä kouluttautuminen vaatii fysioterapeutilta?

Ortopedinen Mnuaalinen Terapian (OMT) koulutukseen pääseminen edellyttää fysioterapeutin (33 opintoviikkoa) tai lääkärin tutkintoa sekä asetettujen työkokemus- sekä kurssisuoritusvaatimusten täyttymistä.

OMT-erikoistumiskoulutuksen kesto on 3,5 vuotta ja sen laajuus on n. 200 opintoviikkoa.

Koutus pitää sisällään mm. seuraavia osa-alueita: Liikkeen anatomia, neuroanatomia ja toiminnallinen anatomia • Liikkumisjärjestelmän fysiologia ja neurofysiologia • Biomekaniikka • Urheilulääketiede ja liikuntaterapia • Kivun fysiologia ja kivun analyysi • Toiminnallinen diagnostiikka OMT:ssä, neuromuskuloskeletaalijärjestelmässä • Differentiaalidiagnostiikka sis. kivun diagnostiikka • Hermoston tutkimus ja hoito • Selkärangan ja raajojen nivelten lihas- ja nivelhoito • Selkärangan ja raajan nivelten mobilisointi ja manipulointi • Kivunhoito akuutissa ja pitkäaikaisessa kiputilassa • Selkärangan ja raajan hallinta- ja koordinaatioharjoittelu.

OMT on fysioterapian erikoisala. Se keskittyy tuki- ja liikuntaelinongelmien tutkimiseen (hermo-, lihas- ja nivelrakenteet), hoitoon ja sairauksien ennalta-ehkäisyyn.

Fysioterapeutiksi valmistuin vuonna 1996. OMT fysioterapeutiksi vuonna 2007. Työfysioterapeutiksi vuonna 2008.